Belgen boeken graag een vakantie in een vakantiepark zoals Center Parcs, Landal, Roompot of EuroParcs. Maar wat is in onze land nu de meest populaire optie? Ik ging op onderzoek uit…
135.000+ zoekopdrachten per maand voor Center Parcs
Eén ding is duidelijk: voor Belgen blijft Center Parcs het meest populaire vakantiepark. Het grote aantal zoekopdrachten in Google is daar het bewijs van*.
In 2024 waren er in België gemiddeld 135.000 zoekopdrachten per maand voor ‘Center Parcs’*. Daarmee scoort het merk zo’n 4x beter dan Landal (gem. 33.100 zoekopdrachten per maand) en Roompot (gem. 27.100 zoekopdrachten per maand). EuroParcs hinkt achterop met een maandelijks zoekvolume van ‘slechts’ 8.100.
* Bron: Google Ads Keyword Planner, januari 2025
Dit wil zeggen dat 2/3e van al deze zoekopdrachten (66,4%) naar Center Parcs gaat. Landal staat op de 2e plaats met 16,3%, gevolgd door Roompot met 13,3%. en EuroParcs met 4%.
Interesse doorheen de jaren (2004 – heden)
Onderstaande grafiek toont de zoekinteresse in Google voor Center Parcs, Landal en Roompot in verhouding tot een piek in het zoekvolume (waarde van 100) vanaf 1 januari 2004.
Wat meteen opvalt: de zoekinteresse voor Landal en Roompot liggen dicht bij elkaar. Beide grafieken zijn sterk gelinkt. Ook de dip van de Covid-19 pandemie is duidelijk zichtbaar.
Sinds begin 2022 is de interesse in Center Parcs flink gestegen. Vanaf dat moment is het zoekvolume sterk omhoog gegaan, met vooral juli als piekmaand. In dezelfde periode is de interesse voor Landal en Roompot gestagneerd of zelfs afgenomen ten opzichte van de periode 2011 – 2020.
Hoe dat komt valt moeilijk te verklaren. Waarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden. Een grotere investering in digitale reclame en de rebranding begin 2023 hebben mogelijks de interesse voor Center Parcs aangewakkerd.